Älgjakt 2014-10-13 och 2014-10-14

Älgjaktspremiär. Vi var ett 8-10man som satt och passade från torn dessa dagar. Själv satt jag ca 1timme på morgonen sen kunde jag inte sitta längre pga min dåliga rygg. Avbröt jakten och körde hem.. Ryggen är allt annat än bra nu tyvärr. :(
 
 
Satt sedan en liten stund på eftermiddagen.
 
Dag två satt jag endast på morgonen ungefär lika länge som första dagen. Jag gick sedan i en såt med Alpländare valpen Ronja. Hon fick rätt fort upp älg, ko med kalv som hon drev på bra med grovt skall med bra hörbarhet. Kon o kalven Gick efter några minuter förbi på 20m framför en passkytt sakta o fint. enligt våra avskjutningsregler är det endast lovligt att skjuta en av dubbbelkalv så länge de finns hondjur kvar på tilldelningen. Så de var bara för honom att låta bli att skjuta.. Riktigt tråkigt måste jag säga att inte kunna belöna valpen när hon jagade på så bra! Valpen hade även ett bra drev på hare ca 15min utan tappt, även de med bra skall. Bra drev av den lille men som sagt tråkigt att inte kunna belöna med fällt vilt pga avskjutningsreglerna. De andra somm suttit har haft flera olika tjurar i pass 2-6st taggar och minsta som är lovligt att skjuta är 7st taggar i vårt skötselområde.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0