Klövviltsjakt 2014-12-07.

Lovligt vilt denna jakt var kronvilt, dovvilt, rådjur, vildsvin, räv o hare.
 
Hade alla fyra hundarna med mig som jag jagade i olika såtar med och det släpptes även en duktig Springer Spaniel samtidigt i en av såtarna för dagen. Samtliga hundar jobbade på bra, alla fem hundarna jagade vildsvin. Alpländare valpen hade ett fint drev på rådjur ca 20min och ett drev på vildsvin ca 10min som avslutades med 1-2min skall när de valde o ställa sig ett större törne.
 
Molly hade flera fina arbeten på grisar, var inne på ståndarbeten vid två tillfällen på 2-3m men fick tyvärr inga bra skottlägen själv. Vilda hade ett bra drev på vildsvin ca 30min som övergick i ståndarbete i ytterligare ca 1tim. I samma såt fick springer Spanieln oxå upp ett gäng grisar där det sköts ett av en passkytt efter 8-10min drev.
 
I sista såten för dagen släppte jag Balder o de skulle endast skjutas kronvilt och vildsvin, tog ca 1min efter släpp, sedan öste skallen på för fullt 400m bort! Under tiden smög det ut en större kullting som sköts av en passkytt. Sedan jobbad han på o körde ut gris efter gris, förföljande på 1,5-2km sen släpp, återgång o tog upp nästa gris. Han fick sedan antagligen tag på en större gris som det blev sakta gångstånd på o lämnade såten. efter ca 2,5-3km blev de fast inne på grannmaken efter ytterliagre 1,5tim, kunde jag till sist komma in o kalla av honom.
 
Mager utdelning när de gäller skjutna grisar, bara två stycken av de 20-25st hundarna jagade under dagen. Men jakt är ju jakt! Väldigt nöjd med hundarnas arbeten, trevligt o se att valpen tar an vildsvinen oxå trotts att den är så ung! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Ska du ta valpar på alpländar tiken i framtiden är jag spekulant på en valp!!! Verkar vara en hund som har bra jaktlust!! Mvh. Jörgen.

2014-12-16 @ 15:49:22
Postat av: Ola Melkersson

Hej Jörgen. Ja de är väl planen. Men jag hade först tänkt att meritera hunden, vilket jag kommer göra nu under 2015. Jo jaktlust har den hunden så de räcker o blir över!

2014-12-16 @ 16:25:10
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0