Vildsvinsjakt med hund 2013-12-01

Gick som hundförare med Balder på en vildsvinsjakt tillsammans med två andra hundförare med gråhund, plotthund och en korsningshund. Var två såtar på några hundar hektar vardera och det var utöver vildsvin även lovligt att skjuta kronhind, kronkalv och räv.
 
I första såten fick gråhunden upp en älgtjur och Balder anslöt och de skällde på var sin sida om tjuren ca 1m ifrån den medan den sakta travade ur rmarken och ibland stannade till framför några passkyttar. Under tiden rapporterades det om att en såg en kronhjorts spets och en annan hade haft en stor kronhjort med rejäl krona framför sig men dessa var ju fredade denna dag. Fick även rapport om att det setts flera kron på väg mot mig medan jag stod och väntade på hunden som jagade älgtjuren.
 
Efter ett par minuter hörde jag en kvist brytas och jag skymtade 4-5st kron på ett 40tal meter, tyvärr var det för mycket sly i vägen så det gick tyvärr inte att skjuta. De fick antagligen vind på mig och vände runt en mindre sjö och gick ut mot en passkytt som fick läge på en kalv och sköt. Hjortarna vände tillbaka in i såten och när Balder kom tillbaka gick jag mot skottet med hunden i lina för att se om jag kunde fina kalven. Efter en kortare spårning låg kalven med ett bra lungskott, den hade gått kanske 100m.
 
I såt nr 2 hade vi uppe några grisar som tyvärr gick ur såten där det inte fanns några passkyttar, en älgkviga gick oxå ur.
 
Verkade tyvärr vara dåligt med vildsvin på marken denna dag men gott om kron var det och en kalv blev skjuten.
 
Balder ruskar om hjorten lite för att vara säker på att den inte får liv igen..
 
 
 
Glad skytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0