Klövviltsjakt med hund 2013-11-30

Jagade på för mig nya marker och hade alla mina hundar med mig, vi jagade av 3st såtar. Första med Molly och kompisens springer spaniel, blev flera drev på på både rådjur och vildsvin. Totalt minst 12 st vildsvin på benen och 5-6st rådjur, en stor kronhjort och en hare som vi observerade i första såten. Ett vildsvin skjutet ur en större flock som hundarna sprängde ur en plantering. Tyvärr blev Molly snittad i ena baklåret av ett större vildsvin och fick åka till vetrinären och sys ihop.
 
 
I såt nr 2 släpptes Kompisens Springer Spaniel och jag gick med Vilda. Blev snabbt upptag på rådjur som hon drev runt ett bra tag.. Spanieln hade flera drev på rå och något på hare men inget skjutet i den såten.
 
I såt nr 3 släppte jag Balder och vi skulle bara skjuta vildsvin och eventuellt kron. Var bara hindar o kalvar kvar på tilldelningen där av att den större hjorten inte sköts i första såten. Upptag på 3st vildsvin ett par minuter efter jag krokat loss han. Gick ur såten förbi en passkytt som ej kom till skott. 1min efter att han kommit tillbaka blev det ståndskall kanske 100m från mig och jag väntade en stund innan jag smög på. Vildsvin i ett stort törnebuskage, omöjligt att se grisarna, ibland skymtade jag hundens signalväst. Var inne på 1-4meter i från grisarna flera gånger utan att se skymten av dem förrän jag trampade upp dem och då var antigen hunden eller buskage i vägen. Så i detta stora törne stannade jag i stort sett hela tiden innan såten bröts. Då hade minst ett 10tal grisar gått ur, 1-2st åt gången. Var 2-3st stora grisar och resten mindre 25-40kilos som jag och passkyttarna såg, eventuellt kan de varit fler? Inte en gris skjuten när hunden jobbade på swå pass bra, men bra puls fick man åtminstone och jaktlaget verkade nöjda med hundens arbete.
 
Inte mycket skjutet denna dag, men alla hundarna gjorde ett riktigt bra arbete så de var ju bra! :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0