Vildsvinsjakt med hund 2012-09-15


Bjöd in ett 20tal passkyttar var av 13st kom till dagens jakt till ett område jag har jakten på. I första såten gick jag med Balder och förhoppningarna var stora att det skulle ligga gott om grisar i såten. Rätt omgående fick han upp 3st älgar Ko med två fjolårskalvar. En stund senare fick han tag på en sugga med 5st kulltingar, en av de små sprang förbi mig på bara 5m. De gick loss och men gick tyvärr fort över på grannmarken. I slutet av såten gick även en annan hundförare med sin korsning med blandannat jämte, coonhound och lite fler raser i men den delen av marken var även den tom på gris. Tre andra passkyttar såg även en ojagad älgkviga smyg ur såten.

I såt nummer två gick jag tillsammans med en annan hundförare med en ung Plotthund, bökat precis överallt men några grisar verkade inte finnas där. En passkytt såg ytterligare två älgar, ko med kalv. Summering: väldigt gott om älg, tyvärr var det mindre gott om grisar på marken denna dag.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ola Bergh

Kul att ni har så pass mkt älg på eran mark, är det så att du behöver mer folk/passkytt så hör av dej så är jag gärna med någon gång =)

skit jakt på dej

2012-09-16 @ 20:58:27
Postat av: Ola

Hej. Ja de lär nog behövas passkyttar i höst blir både renodlade vildsvinsjakter och jakter där vi skjuter allt klövvilt och diverse småvilt på flera marker. Kan tänka mig att byta jakt är ju trevligt att komma i väg i få se nya marker du kan ju maila mig.

2012-09-17 @ 07:49:53
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: sören

Tjena!
trevlig läsning men synd ni inte hittade några grisar.
jag byter gärna jakt med dig! har bra fågeljakt på bland annat svartfågel och mycket duva!
var håller du hus med dessa markerna?

MVH Sören

ps. skicka hellre mail

Svar: Då läste du fel Sören! ;) Hunden fick ju upp gris troligen sugga med 5st kulltingar! Dock blev ingen skjuten. Den typen av jakt har jag bra här hemma oxå. Men gärna nån "skånsk" klappjakt på hare/fältfågel om ni brukar jaga på de viset? Dovhjortsjakt är väldigt intressant oxå om ni har gott om de på markerna? Jag jagar i Blekinge och Kalmarlän.
Ola Melkersson

2012-09-17 @ 17:30:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0