Smyg och vakjakt 2012-10-27

Ytterligare försök att komma åt nån älg till. Nu på annan mark än den förra helgen. Såg tyvärr inte en älgklöv så långt ögat nåde. Dock hade jag get med två kid framme och när tiden för älgen var slut och då markägarna bett om att få två stycken rådjur beslutade jag att skjuta ett av kiden. Ett bockkid. 

Normalt sett brukar jag inte skjuta något annat än bock på smyg/vakjakt, de brukar sparas till hundjakten. Men vissa marker betalar jag inget arrende utan tar hand om skyddsjakten på grisarna och diverse annat vilt, övrig jakt får jag på "köpet". Ger även markägarna kött om de vill ha det. Tycker själv de är en bra deal, de bestämmer själva över jakten på deras marker, får kött om de vill och kan ställa "krav" på till exempel avskjutningen av grisarna som på många marker ställer till med en hel del skada.

 
 

Kommentarer
Postat av: Max

Härligt med lite uppdateringar! Imorgon blir det rådjursjakt för min del, får även skjuta älgkalv och eventuellt kron om det finns kvar på licensen!

Svar: Lycka till!
Ola Melkersson

2012-10-29 @ 22:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0