Klövviltsjakt med hund 2012-10-14

Jakt på allt klövvilt samt räv. Då jag jagat i två dagar med mina terriers lät jag dessa vara hemma och stod på pass, inget man är så värst van vid. Men de var faktiskt riktigt trevligt! Det jagades med 3st hundar wachtel, en korsningshund och en Engelsk Springer Spaniel. Det jagades av två stycken såtar och det var både rådjur och gris på benen i bägge såtarna. I första såten kom det get med två kid i mitt pass och jag sköt en av killingarna.

I såt nr2 observerades det som sagt både flera rådjur och gris, det sköts även ett rå i denna såt. Var tyvärr tvungen att bryta o gå från pass efter att cirka halva såten var genom gången. Lika bra de för så fort jag satte mig i bilen började det spöregna.

Trevlig jaktdag!

Vy från passet i första såten.

Bock killingen jag sköt i första såten.

Kommentarer
Postat av: Max

trevlig blogg, kul läsning! sitter själv med funderingar kring bössval och har väl kommit fram till att jag vill ha en 308 i tikka t3 eller r93. är ju viss skillnad i pris där :) hur tycker du det fungerar att jaga drevjakter med så hög förstoring som du har? har du 5-20 även när du går med hund? blir inte din varmint väldigt tung att gå runt med? tyckte personligen att t3 kolven kändes lite "död" i känslan jämfört med blasern, hur tyvcker du den känns? mvh max

Svar: Är väldigt nöjd med den bössan. Använder den normalt till vak och smygjaktJag har två vapen med mig och på vissa pass är det fri sikt 300-400m därför väljer jag i bland de vapnet. Det är som du trodde 5-20gåbger förstoring. I täta pass eller när jag går med hund har jag en browning halvautomat med drevsikte utan någon förstoring.
Ola Melkersson

2012-10-21 @ 12:25:30
Postat av: Ola

Men som du själv skriver, tikkan är en tung bössa. Jag tycker personligen blasern är alldeles för dyr för det man får för pengarna. Blasern är ju bättre till drevjakt men tikkan bättre för vak anser jag. Så du får helt enkelt köpa båda två! ;)

2012-10-22 @ 18:44:22
URL: http://Vildsvinsjalt.org
Postat av: Max

Var är uppdateringarna??? ;)

Svar: Har tyvärr inte haft tid till att sätta mig ner vid datorn. Har dock jagat en hel del så vissa av jakterna ska jag skriva om nu i efterhand.. Ska försöka bättra mig! ;)
Ola Melkersson

2012-10-24 @ 20:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0