Klövviltsjakt med hund 2012-10-06

Inte många marker man hade att släppa på denna helg. De flesta vill ta det lugnt inför älgjakten som börjar på måndag. Men tog ett släpp med Vilda på en mark som jag inte jagar älg på. Främst för att hunden skulle få springa av sig och möjligen få skjuta årets första rådjur för hund. Men denna hunden jagar allt hårvilt, så vad som helst kan hända när hon är lös i skogen! :) 

Hunden hann väl vara lös en 10minuter innan det blev upptag på rådjur, buktade bra. Jag förflyttade mig ett par gånger drevet var nära mig flera gånger och höll sig 100-1000m i från mig innan hon bröt efter ca 35min. Denna hunden verkar taggad i år och har haft drevtider mellan 25-40 minuter. Normalt brukar hon ha drev på 10-15min i början på säsongen och arbeta sig uppåt runt 1tim så vi får se hur drevtiderna blir i år..

Efter hon kom tillbaka blev det nytt släpp invid en björkeplantering. Tog ett par minuter innan ett grövre skall ekade i tätningen! :) Stod mitt i planteringen och hörde flera grisar grymta och springa inte långt i från mig. En efter en lämnade de planteringen och in till grannmarken. Det var blandat drev, gångstånd, ståndskall om vart annat. Som längst förföljde hon en av grisarna i 25min innan hon släppte och gick in och hämtade ny gris. Tog efter en stund pass utanför planteringen där de andra grisarna gått ur och fick se en av grisarna gå ur på ungefär samma ställe, tyvärr var den snabbt över på fel sida gränsen innan jag hann skjuta. En mindre gris 25-30kg. Ringde in en jaktkamrat om det skulle finnas fler grisar i planteringen men tyvärr var de inga fler än de 4-5st som hon fick ut.

Trevlig jakt med massa action, synd bara att det inte blev något skjutet...

 En trött Vilda (korsning tjt/stövare) efter ett par timmars slit i skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0