Klövviltsjakt med hund 2012-10-27

Dagen började med att jag kom för sent, jakten började kl8 jag var där strax efter kl9.. När jag väl kom på pass visade det sig att två älgar kviga och en 10taggare hade gått ur marken och att en Hälleforsare stod och skällde en liten bit in på grannmarken. Efter ca 2,5tim bröt hunden och kom tillbaka och vi avslutade såten.

I såt nr 2 jagade vi allt vilt med springer spaniel och en korsning springer/wachtel och jag satt på pass. springer spanieln drev fram 3st rådjur till mitt pass, get och två kid. Fick aldrig något läge på någon av killingarna. Efter en stund kom geten tillbaka, troligen i ett försök att få bort hunden från kiden. Visslade fast henne men avstod skott då vi sparar uppenbara getter.

I såt nr 3 släppte jag Vilda, hon var väl lös ett par minuter innan hon fick upp ett rå som hon drev runt, de sågs även av någon passkytt som avstod skott då de var på för långt håll. I denna såten jagades det även med en duktig drever som hade 2-3st drev på rådjur. det sköt ett kid för den hunden, det hölls inne med skott på get som den hunden drev oxå.

Trevlig jaktdag med många passkyttar och mycket hundskall!

Glad skytt med kidet och drevern som drev fram det.
 

Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Va kul när det blir resultat. Skoj att skjuta för sin egen hund vilket jag inte lyckats med ännu. Vi var ute idag och fick ett fint drev för Tyra. Vilja drog iväg långskjuts med något, jag tror det var räv.
Har du sett mitt inlägg om jättegalten som grannen sköt första älgjaktsveckan här hemma?

2012-10-28 @ 14:58:25
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Det var inte ägaren till drevern som fick skjuta utan en passkytt. Dock har jag redan skjutit 4st rå för en av mina hundar i år och ett för en annan. Sedan har passkyttar skjutit 2st rå för ena hunden oxå. Så jakten har gått riktigt bra för min del i år måste jag säga både hundjakt och smyg/vakjakten. :) Nej jag har tyvärr inte haft tid men ska gå in på din sida och titta.

2012-10-28 @ 15:18:41
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Riktigt fin galt de Majsan! Var båda betarna hela är det garanterat medalj på dom, så dom ska skytten lämna i väg för bedömmning! Vet du hur långa de var? Av bilden at dömma ser du ju ut att vara 27-28cm långa??

2012-10-28 @ 15:24:08
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0