Skyddsjakt på vildsvin 2012-04-27,28,29.

Blev en massa jagande hela helgen, från fredag kväll till måndag morgon. Hade en jaktgäst, Robert från Åland-Finland på besök för några dagars skyddsjakt ute på åkrarna. Vi jagade på marker i både Blekinge och Kalmarlän. Jakten kunde väl gått lite bättre, vi såg bara 17-18st grisar totalt under alla dagarna och fick bara två skottchanser som vi dock förvaltade väl.

Robert inspekterar hur åkrarna ser ut på en av markerna...

Robert såg en ensam större gris som var ute o bökade ute på en vall. Inga dragna spenar eller smågrisar med så han lät skottet gå. Grisen gick i väg efter skott och efter en kortare spårning men min gråwachtel Balder låg grisen död, skjuten med ett bra lungskott. Ett stort hondjur utan dragna spenar, den hade inget smått i sig heller vilket jag tyckte var lite märkligt. En riktigt fet gris med 3-4cm späcklager på ryggen, 91,5kg levande vikt.

Robert och grisen han sköt.


Jag själv satt vid en annan vall och hade en sugga med 8st "större" kulltingar ute. Sköt en av de små, ca 15kg levande vikt med antydan till ränderna kvar.
Jag o stor hare.. Årsgris, marinerad o färdig för helgrillning i bakgrunden.

Kommentarer
Postat av: kp

Grattis ! Kul när det lyckas :)

2012-05-02 @ 17:38:02
URL: http://kpla.se
Postat av: robert johansson

Vad använder du för kikare när du är ute på nätterna?

Har du lampa eller liknande? Har själv försökt att se efter grisarna under senare tider men inte sett ett enda dugg i kikarn...

2012-05-02 @ 20:11:27
Postat av: Ola

Tack Kp!

2012-05-02 @ 20:46:48
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Jag har använt ett Trijicon 2,5-10x56 ett längre tag men nu har jag köpt både ny bössa och nytt sikte även det är ett trijicon fast med lite större förstoring 5-20x50. Nej jag har aldrig lampa monterad på bössan vid jakt överhuvudtaget. Det är ju inte tillåtet att använda vid jakt utan tillstånd. Vid eftersök har jag en Ledlenser samt en bättre pannlampa. Vid jakt i dåliga ljusförhållanden gäller de ju att man har bra optik med bra ljusinsläpp. Sen beror det ju på vilken jaktform man använder sig av. Det är ju betydligt svårare att se bra på åtel mitt inne i skogen på natten än på smygjakten ute på åkrarna anser jag. Jag har ingen form av belysning på åtlarna heller för den delen. Jagade på åtlarna långt innan de blev tillåtet med åtelbelysning och sköt mycket gris utan och nu har jag i princip slutat helt med den jaktformen. Halvmåne på en bra placerad åtel där man kan utnyttja det naturliga ljuset från månen räcker gott för att få tillräckligt bra skjutljus. Dessutom kan man ju ljusa upp åtelplatsen med halm, flis eller annat för att se ännu bättre.

2012-05-02 @ 21:03:22
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Vilken jaktlycka! Grattis till er. Kul att komma på besök och det blir utdelning.

2012-05-02 @ 21:07:56
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Tack Majsan. Ja de var ju inte "meningen" att jag själv skulle skjuta. Placerade ju jaktgästen på bästa passen under helgen men en liten blev de ju för min del ändå.

2012-05-03 @ 07:36:19
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Petter

Du är inte dålig Ola!! Vi har knappt haft några

besök på våra åtlar nu i vår. :( Vi har suttit en del på åkrarna och vakat men när vi suttit har inte vildsvinen varit där tyvärr. Men de har gått rätt hårt åt speciellt vallarna i år. Markägaren klagade till jaktledaren för några veckor sedan.. Har du några råd/tips i ge oss? Mvh/Petter

2012-05-03 @ 12:02:36
Postat av: Leif D.

Grattis!

Råkade ut för samma sak tidigare i år när kompisen och jag spårade gris i den sista snön för året. Vi hade inspår på vuxen gris men inga utspår så grisen fanns där någonstans. Vi kom på grislegan med färska språngspår ur den. Jag tog pass och kompisen fortsatte spåra. Helt plötsligt kommer grisen spingande mellan oss. Drar till den med ett skott efter att ha varit näst intill övertygad att det var

en galt jag sköt på. Bastant överkropp, smal midja, galtliknande huvud,synliga betar. Grisen är träffad men blir inte på plats utan vi får tillkalla hundhjälp. Vi ställer oss i förhåll. Hundekipaget trycker ut grisen från tätningen där den står och grisen går ner på kompisen som fäller den med två skott. Grisen på 95kg visar sig vara ett hondjur ej dräktig. Som det visades sig vid urtagning. Min kula hade tagit där jag riktat bakom höger bog men p.g.a det tjocka späcklager hon hade (ca 4-5cm) hade kulan snabbt expanderat träffat revbenen vinklat snett ner genom djurkroppen och ut genom vänster ljumske.



Hälsn Leif D.

2012-05-03 @ 15:27:27
Postat av: Ola

Leif: Vad använder du för kula?

2012-05-03 @ 15:50:24
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Leif: Vad använder du för kula?

2012-05-03 @ 15:51:15
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Petter: Vi har inte heller så värst bra med besök på åtlarna i år men jag vet att det finns gott om grisar på markerna. Finns fortfarande en del bokollon kvar i skogen när dessa e slut lär de nog bli riktigt bra med besök igen. Råd angående skyddsjakten är svår o ge när man inte känner till markerna. Men lär dig marken, var går grisarna, var tar dom daglega osv. Sen är de "bara" till att prova sig fram vilka tider grisarna är mest aktiva. Själv har jag skjutit mest grisar efter kl01 ute på vallarna. I tex mjölkmoget vete brukar de komma tidigt redan på kvällen när de är ljust iaf innan man börjar skjuta på dom. Ett tips för sommaren om ni har vetefält på marken är att gå dit tidigt på morgonen i stället för på kvällen när det är mörkt. Ofta har grisarna varit ute o ätit o sen har de invaggats i trygghet och inte märkt att de blivit ljust!

2012-05-03 @ 16:02:33
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Ola

Petter: Vi har inte heller så värst bra med besök på åtlarna i år men jag vet att det finns gott om grisar på markerna. Finns fortfarande en del bokollon kvar i skogen när dessa e slut lär de nog bli riktigt bra med besök igen. Råd angående skyddsjakten är svår o ge när man inte känner till markerna. Men lär dig marken, var går grisarna, var tar dom daglega osv. Sen är de "bara" till att prova sig fram vilka tider grisarna är mest aktiva. Själv har jag skjutit mest grisar efter kl01 ute på vallarna. I tex mjölkmoget vete brukar de komma tidigt redan på kvällen när de är ljust iaf innan man börjar skjuta på dom. Ett tips för sommaren om ni har vetefält på marken är att gå dit tidigt på morgonen i stället för på kvällen när det är mörkt. Ofta har grisarna varit ute o ätit o sen har de invaggats i trygghet och inte märkt att de blivit ljust!

2012-05-03 @ 16:03:42
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Leif D.

Handladdad Norma Oryx 13gr kaliber 308W.

Uppskattad V0: 720 m/sek



Hälsn Leif D.

2012-05-03 @ 21:42:56
Postat av: Ola

Misstänkte att de var den kulan, de var därför jag frågade. Jag har själv skjutit många grisar med den kulan i kaliber 30, av runt 50st skjutna grisar med den så har jag haft 3-4st där kulan vinklat likt de du beskriver. Har nu gått över till Swift A-frame kulan och är änsålänge nöjd med den.

2012-05-04 @ 12:42:15
URL: http://Vildsvinsjakt.org
Postat av: Leif D.

OK, Tack!



Skall kolla ditt val av kula.



Hälsn Leif D.

2012-05-05 @ 20:06:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0