Moussaka på vildsvin.

Experimenterade och gjorde en rejäl laddning försvenskad variant på Moussaka gjord på vildsvinsfärs. Till en hel ungsform använde jag:

05,kg Ost
0,5l    Vispgrädde
7dl     Standardmjölk
1,5kg Tunnt skivad potatis
1,5kg Vildsvinsfärs
4st     Gula lökar
2st     Stora auberginer ac 1cm tjocka skivor
4st      Stora vitlöksklyftor
4st      Stora nävar torkade trattkantareller
1st      Näve färsk timjan
2st msk Tomatpure
2st msk Tomatsalsa
Salt & Svartpeppar

Vädigt enkel rätt att göra.

Stek färsen, blanda ner tomatpure och salsan, krydda med salt och peppar.

Varva sedan allt i ungsformen. Potatis, lök, färs, timjan, svampen. Sista lagret la jag med aubergine sedan hällde jag på grädde och mjölken över. På med aluminiumfolie och in ugnen i ca 40-45min i 225grader tills potatisen är färdig.

Tag av folien och strö över osten grädda i ugen till det fått fin färg ca 15-20min.

Blev inte alls tokigt!



Kommentarer
Postat av: Leif D.

Det lät och ser gott ut. Det får vi prova någon gång när det är många hem till middag. ;-)

2012-06-04 @ 20:16:04
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Kul att du delar med dig av dina recept, verkar gott. Det får man prova någon gån. Får väl ta älgfärs för gris har jag inte

2012-06-05 @ 16:52:57
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0