Vildsvinsjakt med hund 2012-01-22

Vildsvinsjakt i Bränderås, Hyltan och Hallasjö med omnejd.
.
Hundarna för dagen var en Jämthund, en laika och jag själv hade med mig Balder och 12-13 passkyttar kom på samligen på morgonen.
.
I första såten gick jag med Balder efter en stund rapporterade en passare att ko med kalv gått förbi honom.
Tog inte så långt stund innan hunden gick på dessa slagen och förföljde de, han släppte runt en kilometer utanför såten utan ha kommit i fatt dem. Efter han kommit tillbaka gick vi i en tät granplantering och rätt omgående fick han upp en gris som gick förbi två passkyttar men ingen av dem kom till skott, en gylta på 60-70kg var det enligt passkytten. Vi såg senare att även en annan gris i samma storlek hade gått ur på ungefär samma ställe. Efter att hunden kommit tillbaka fick han upp en bastant galt i samma plantering, hörde hur grisen gick ner i ett tjär och att grisen skrek till. Vet inte om hunden nafsade till den men hunden låg tätt bakom i varje fall. Galten gick sedan ur planteringen och förbi en passkytt som tyckte de gick för fort för att han skulle hinna med att skjuta.
.
Efter detta släpptes alla tre hundarna i 3 olika angränsande såtar. Laikan hade ett kortare drev på gris som snabbt lämnade såten och Balder fick upp en älgkviga som gick förbi mig på runt 100m, sprang fram och lyckades kalla in hunden och gick snabbt där i från. (Inget kul för passkyttarna om de blir älgjakt när dessa inte ska jagas) Jämthunden fick sedan upp två större grisar som gick i väg ett par kilometer innan de blev stopp. Efter 1,5tim passade vi som var kvar av runt ståndet och hundföraren till den hunden gick på ståndet. De var tydligen riktigt tätt o jävligt där grisarna stod så han kom inte åt att skjuta o valde att stöta ut grisarna med förhoppning att någon av oss som passade kunde komma till skott. Tyvärr gick de inte förbi någon utan gick i väg. Då det hade börjat skymma valde jag och några till att avsluta dagens jakt, så jag vet inte om de lyckades skjuta någon av dessa grisar.
.
Nöjd med hundens arbete i dag, jävligt synd bara att ingen av de grisarna han fick upp blev skjuten..
.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Trevlig läsning.Jag är inte erfaren med grisjakt så det är alltid kul att läsa om. Det är alltid kul när hundarna jobbar bra och då gör det kanske inget om det inte skjuts varje gång.

2012-01-24 @ 08:44:32
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Min kommentar ovan.

2012-01-24 @ 08:45:32
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Nä de är ju ett mer svårjagat vilt än rådjur och älg. Det är betydligt svårare att få en hund bra på gris till skillnad mot rå som man kan jaga med i stort vad som helst i hundväg. Men visst är de roligare om de blir lite skjutet oxå!

2012-01-24 @ 10:32:36
URL: http://Vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0