Vildsvinsjakt 2012-01-07

Vildsvinsjakt i Karlhult/Göddabo med omnejd. Vi jagade med 5st hundar som släpptes i olika delar av markerna. Alla hundar hade under dagen upptag på antingen älg och/eller gris. Så lite spänning blev de för de få passkyttar som hade kommit för dagensjakt!

Jag gick med Balder som först fick upp en älg kviga som sakta rörde sig förbi en passkytt med hunden någon meter efter, de gick förbi på runt 40m o de hade varit ett enkelt skott om vi nu hade jagat älg i dag... Efter han hade kommit tillbaka gick vi vidare och ca 100m ifrån där han tog upp älgen blev det fast stånd på vildsvin. Kom in på 8-10m o såg granarna svaja när grisen gjorde utfall mot hunden. Försökte komma in närmre men de var riktigt eländig terräng så jag stöte tyvärr loss grisen o Balder gick efter runt 3km innan han släppte vid en bredare å. Efter någon halvtimme blev det nytt stånd/gångstånd på gris jag var inom 50m flera gånger men de ville inte stå fast förrän det var strax utanför markgränsen.. :( Efter en stund anslöt två hundar från grannlaget o det gick loss. Balder släppte efter någon kilometer efter de gått loss. I slutet av såten stöte vi ut en ensam större gris till en passkytt, men han avstod at skjuta då han tycke de var för långt håll. Väldigt nöjd med hundens arbete i dag måste jag säga. Inget skjutet under dagen trots bra arbete av hundarna, men det är kanske inte så konstigt när de bara var 5-6st som stod på pass.. O andra sidan är det inte hela världen att de nu inte blev något skjutet för nu får vildsvinsstammen chansen att repa sig till nästa jaktsäsong!

Kommentarer
Postat av: kent andersson

Härligt med mycket hundskall i skogen =)

2012-01-07 @ 21:50:45
URL: http://www.kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Ja de var en riktigt bra jaktdag för min del med tanke på hundens prestation. Lite synd att man inte fick belöna med skjutet vilt emn så är det ju i bland. Hunden lär nog knappast sluta jaga för de! :)

2012-01-07 @ 22:01:26
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Vildsvinsjakt.net

Visst är det trevligt att få skjuta en gris men oftast räcker det att man vet att hunden jobbar och man får se något. Spänning.



Längtar tills jag har min egna grishund.

2012-01-18 @ 13:58:14
URL: http://www.vildsvinsjakt.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0