Kaninjakt med hund 2012-02-18

Testade att jaga kanin med min jaktterrier Molly i ett camping och stugområde i Bergkvara. De visade sig vara mycket mer effektivt än jag hade trott.

Så fort jag släppte henne under första stugan flög den första kaninen ut och efter att hon jagat runt en andra kanin under samma stuga flög denna ut som mötes av en hagelsvärm.

Väldigt svårt att passa av alla fyra sidor på en stuga själv och de går FORT när de väl beslutar sig att springa ut och under nästa stuga 5-10meter bort. Totalt fick hon ut ett 10tal olika kaniner men flera fick hon ut flera gånger fast från olika stugor. När de flög under nästa stuga gick jag dit o släppte igen. Väldigt effektivt måste jag säga ingen väntetid som det ibland är med iller, dock kommer ju inte hunden in under alla stugor eller ner i de trånga gryten. Får bli att prova nån helg fram över med några fler som passar av. Riktigt kul med kaninjakt!


Kommentarer
Postat av: Majsan, Lindsjö taxar

Det är ju inte så vanligt med kaninjakt men verkar kul och spännande.

2012-02-19 @ 14:12:56
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Postat av: Ola

Ja Majsan, kanin är ett riktigt roligt vilt att jaga. Sen att de blir många skott tillfällen om det är gott om kaniner som på detta området jag jagade på i går gör ju inte jakten sämre! :)

2012-02-19 @ 15:47:56
URL: http://vildsvinsjakt.org
Postat av: Jonas

Verkar vara riktigt kul med kaninjakt! Vad är det för hund på bilden som dun jagar kanin med?

2012-02-25 @ 16:25:58
Postat av: Ola

Det är en korsning Tysk jaktterrier/ släthårig foxterrier. Jagar väl inte så mycket kanin med hunden, men den funkar bra till de oxå. Den jagar det mesta, men den verkar föredra gris och allt med vassa tänder.

2012-02-26 @ 12:35:54
URL: http://vildsvinsjakt.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0