Älg och vildsvinsjakt 2012-12-09

Jagade med Balder och kompisen gick med sin laika. Vi spårade av marken och från ena hållet hade vi nattslag efter en större gris och slag efter tre stycken älgar två vuxna och en kalv. Vi singlade slant om vilket spår vi skulle ta, jag fick älgslagen och kompisen grisen. Så fort passkyttarna var på plats släppte vi och i stort samtidigt fick båda hundarna upp. Balder  gick förbi med tjur, ko och kalv framför en passkytt, de ställde upp sig fint men tyvärr var tjuren för liten och kalven stod bakom kon så de blev inget skottläge. Sen gick det sakta ur marken och de valde att ställa sig på grannmarken där hunden jobbade på riktigt bra. Totalt blev det förföljande i närmre 4km innan hunden bröt efter ca 2timmar och kom tillbaka.

Under tiden hade kompisens laika fått upp en större gris som han jobbade med blandat ståndskall, gångstånd, drev om vart annat. Stod inte så långt i från o hörde att skallet blev väldigt konstigt efter en 30min bröt hunden och vi såg då att den blivit snittad o biten lite överallt. Vi bedömde att det inte såg så farligt ut utan att hunden kunde jaga vidare. Så nytt släpp i en anna del av marken. Rätt omgående fick laikan upp ny gris som sakta rörde sig mot en passkytt. Där valde grisen att stanna och passkytten kunde från sitt pass skjuta den gris på stånd för hunden. 

Själv gick jag med Balder i egtt gris/älg tomt område. Han hade ett kortare drev på en räv annars inget i den delen av marken för min del.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mathias

Hittade denna blogg och såg att det var denna jakten jag var med på. Märkte det för det var jag som fick älgarna ipass hehe mycket trevlig blogg m.v.h Matte

Svar: Tack. Synd att du inte fick skjuta! Men de sköts en kalv på den marken i dag hörde jag. Niklas ringde o sa att de blev jakt där den 28e igen och då kommer både jag och en annan hundförare.
Ola Melkersson

2012-12-18 @ 20:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0