Vildsvinsjakt med hund 2011-09-10

I Bergkvara/Torsås med omnejd. Vi började dagen med att jaga av ett större majsfält med fem stycken hundar, två stycken tyska jakterriers, en grå/wachtel och två stycken laikor. Tyvärr var det tomt på grisar. Efter detta delade vi upp oss i två grupper, en skogs såt och ett lite mindre majsfält. I skogssåten fick en laika upp en gris som gick ur marken rätt omgående, majsfältet var tomt på gris.

Efter en paus med fika släppte vi i en stor skogs såt med flera täta planteringar, jag gick med Balder och från andra håll gick ytterligare en grå/wachtel samt två stycken laikor in. Med mig hade jag även en jaktelev från Ryssby gymnasiet. Var trevligt o gå o småprata lite jakt medan hunden sökte ut.

I denna såt fick vi upp en gris och en älgtjur och Balder hade även ett stånd på en grävling halvvägs ner i ett gryt och ett drev på räv eller möjligen en liten gris? Såg bara nåt mindre röd/brunt djur springa förbi på bara 10meter med hunden hak i häl..

Inget skjutet under hela dagen, trots ett bra upp slut av både hundförare och passkyttar. Tror vi var runt 25-30 man under dagens jakt. Hoppas på fler grisar i såtarna och på bättre utdelning nästa gång dessa marker ska jagas av!

Är det någon som har jakträtt eller är markägare i området Bergkvara/Torsås med omnejd och vill vara med och jaga vildsvin gemensamt med hund och/eller att skyddsjakt bedrivs på marken så går det bra att höra av sig. I dagsläget bedrivs skyddsjakt på ca 2000hektar mark som även jagas av med hund i mellan åt och mer marker tillkommer hela tiden.  

[email protected] Tel:0709-542909.


Kommentarer
Postat av: kp

Bra träning för hundarna i allafall

2011-09-11 @ 19:12:33
URL: http://kpla.se
Postat av: kent andersson

Gött med nått i såterna. Majsen i Brömsebro är helt tom. Tagit det 2ggr nu med Bella men inte ett liv. Börjar verkligen undra nu. Helt tomt både i Brömsebro och i Fur.

2011-09-11 @ 19:19:58
URL: http://www.kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Kent: vilka majsfält i brömsebro? Kollat av dom fälten på sjösidan minst en gång i veckan sedan flera veckor tillbaka o har inte sett en gris vid majsen. Men har sett lite grisar runt om på vallar och i sädesfält. De två senaste åren har de varit rätt mycke gris där när vi jagat i fälten vid skubbebo men även de på sjösidan. Har du släppt hunden där förresten?

2011-09-12 @ 08:45:34
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Kent

Tjena.

Släppt hunden 2ggr vid majsen på Juvansträte (min gamla gård) 1Hare och 1grävling sprang hon efter där för 2veckor sedan men nu finns det inte ett spår in eller ut...som jag hittar i alla fall. Hon verkar bara jaga gris och lite älg så finns det inga sådana så blir det inte mycket av det.

2011-09-12 @ 15:28:36
URL: http://kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Okej. Både efter brömsebro och i Bergkvara finns ju mycket majsfält tyvärr är dom ju nära vägen, så jag släpper inte själv så nära E22an. Min har jagat räv nu två gånger, men bara korta stunder. Han har även jagat kronhjort några gånger, 40min som längst. Märker en nackdel med att jag skjutit grävling för min hund o de är att han att han skäller i gryt.. Nu i helgen hade han nästan klämt ner sig i grytet.. Älg 1,5tim som längst o gris har han inte jagat så länge bara, 15-20min ändå länge. Men tror de beror på att de inte velat stå kvar..

2011-09-13 @ 07:51:27
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Kent

Ok. Låter ju som att hunden går bra nu :-)

Bella har inte haft nått att jaga i år då vi har HELT TOMT på gris på dom ställena jag kan släppa på och hon har fått jättetrångt sök nu. Är som hon inte bryr sig längre på att springa runt i tomma marker. Hoppas grisarna kommer snart så man får se hur det går för henne.

2011-09-13 @ 09:32:16
URL: http://kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Han jagar o har mycket jaktlust Så med lite mer erfarenhet ska han förhoppningsvis bli bra. De finns säkert möjlighet att du kan följa med mig till diverse marker nu i höst/vinter om du har lust?

2011-09-13 @ 10:58:38
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: kent andersson

KLART JAG HAR LUST =). Tackar ödmjukast. Bara att höra av dig. Tel:0705407718.

Har varit hos veterinären nu. Blir en kur med interceptor. Dom tyckte att vi skulle ta det så det inte hänt nått med näsan på henne.

2011-09-13 @ 15:01:50
URL: http://www.kent-teamreleaser.blogspot.com
Postat av: Ola

Ja de är ju lika bra så utesluter man ju att de är nåt med de. Vet flera som kör en kur innan varje säsong. Jag ringer dig.

2011-09-14 @ 10:02:22
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0