Vildsvinsjakt på åtel. 2011-05-15.

Fick ett ryck o körde ut o satte mig på åteln. De har inte varit så värst mycket besök på denna åtel, men chansen finns ju alltid. Dessutom var det ju fint månljus. Månljus behövs då det inte finns någon form av belysning.

Jag var på plats runt kl21 och framåt 22 tiden hörde jag massa brak framför mig. Tänkte att de säkert var älg för det lät inte som en gris, men sen gick den i skogen bakom åteln några minuter o sen skymtade jag till en större ensam gris i en lucka i skog 20-30m in bakom åtel platsen! :) Väntade ytterligare 10-15min, men den verkade inte vilja gå fram på åteln.. Så blev det tyst några minuter o rätt var det var skymtade jag något en bit från åteln. Snabbt upp med bössan, konstaterade rätt snabbt att de var en stor galt! Grisen stod något snett men tyckte att de borde gå bra ändå. Siktade mitt i bogen och skottet brann av, grisen brakade i väg o de tystnade en bit in. Gick ner och kollade skottplatsen, kunde inte hitta något blod. Började fundera på om skottet tog där det skulle?

Gick tillbaka till bilen och hämtade unghunden Balder på runt 1år som är en korsning mellan jämthund, gråhund och wachtel. Upptäckte tyvärr att jag glömt spårlinan hemma, så visade på hunden skottplatsen och släppte honom på fritt sök. Han tvekade inte två sekunder utan drog i väg med grovt skall och en 50-60m in blev det ståndskall! Jag smög försiktigt in i grantätningen, sikten var väl 1-3 meter. Så när jag var inne på 2-3 meter såg jag hunden och sedan grisen som låg död. :)

Såg att galten var något större än jag först trodde, slängde bössan på ryggen och började dra. Efter 4-5m fick jag gå tillbaka till bilen med bössa o hund. För hunden motarbetade mig genom att dra grisen åt andra hållet! De tog sin lilla tid att dra den till bilen och att lyfta in den var inte så lätt på egen hand heller. Men de gick!

Galten vägde strax över 130kg. Kulan hade tagit mitt i bogen ch utgångs hålet satt bakom bog. Den verkade ha haft rätt långa betar. Men tyvär var båda underbetarna avslagna, men de stack ändå ut runt 4-5cm. Överbetarna stack ut 5-6cm.



  

Kommentarer
Postat av: Johanna

Grattis!! Tur man slipper möta en sån i skogen, hehe! Balder gjorde ju ett bra jobb också. Roligt!!

2011-05-17 @ 19:57:27
Postat av: Ola

Tack. Ja med den jaktlusten han har så tror ja han kan bli en riktigt bra jakthund! :)

2011-05-18 @ 09:15:31
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Peter

Vilket MONSTER!

2011-06-14 @ 22:58:41
Postat av: Smsa Låna

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2011-07-20 @ 09:34:57
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: vildsvinsjakt.blogg.se

Tack. Ja tillsammans med en bekant har vi knåpat i hop det.

2011-07-20 @ 17:06:26
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0