Smygjakt på vildsvin. 2011-06-17.

Var så fin måne + perfekt väder för att att bege sig ut på en månskenspyrsh på vildsvin, så kunde inte låta bli att göra ett försök. Körde ut o var på plats strax efter 24, redan från bilen såg jag 3st större grisar på grannmarken där jag har tillåtelse att jaga vildsvin.

Körde bort några hundra meter och ställde bilen. Smög mig bort mot åkern där grisarna stod, men när jag kom fram var de tyvärr redan borta. Smög bort till nästa åker och stöte upp ett rådjur som skällde o drog i väg. Jag satte mig ner och väntade 20-30min, hörde något som gick i skogskanten men inget som verkade vilja gå ut. Såg oxå 3st harar som sprang runt på åkern. Bestämde mig för att smyga vidare till nästa åker i stället.

Nästan direkt när jag kom till denna åker stöte jag upp rådjur nr2 som skällande drog i väg. Smög vidare och efter 300m hörde jag nåt som rörde sig vid åkerkanten. Hörde direkt att det var en gris. Fick vänta några minuter innan den klev ut på åkern. Siktade på den på bara 40m men kunde inte avgöra vad de var. Troligen en hyfsad galt 80-90kg men var inte säker som sagt så jag avstod skott. Gick vidare till andra sidan åkern och satte mig en stund och efter några minuter hörde jag en grupp grisar en bit in i skogen.

Efter ytterligare några minuter hörde jag gruppen på min vänster sida just innanför i skogen. Ytterligare nån minut gick och på min högra sida skymtade en liten svart/vit gris bara 20m framför mig. Skottet gick och grisen blev på plats. Från min vänster sida springer sugga och tre stycken grisar i samma storlek som den jag sköt. Grisen var en galt på runt 30kg levande vikt. Perfekt storlek för grillen i sommar. Riktigt spännande jaktform och en trevlig jakttur!


Kommentarer
Postat av: Daniel

Grattis till grisen!

2011-06-19 @ 11:48:19
URL: http://danielsjakt.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis till grisen! Hoppas den smakar gott att grillas senare i sommar!

2011-06-19 @ 13:58:50
Postat av: Ola

Tackar. Ja de blir att ta den med till öland på torsdag, så man har något att äta i midsommar helgen.

2011-06-19 @ 17:57:34
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Emelie

Megafin sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 15:56:19
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: Ola

Emelie: Jag skriver såp ofta som jag jagat och de är värt att skriva om vilket tyvärr blir för sällan.. :(

2011-07-12 @ 21:08:38
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0