Skyddsjakt på vildsvin. 2011-07-01 - 2011-07-29.

Har inte hunnit jaga speciellt mycket senaste tiden pga massa jobbande inte heller skirva på bloggen.. Nästa månad trappar jag ner på jobbandet o kommer jaga mer! :) Har ju en valp som ska jagas in oxå.

Några turer för att skydda potatisåkrar, vallar och vetefält i Torsås, Bergkvara, Söderåkra och Jämjö har de dock blivit. Tyvärr har jag haft mindre bra med jaktlycka dessa få gånger jag varit ute. Har knappt sett en gris, medans andra som varit med både sett och skjutet. En större galt på 130-150kg och två gyltor, var av en hade en skottskada i ryggen som troligen var några veckor gamla.. Bra att få bort en sån så den slapp lida.
,
I morgon kväll blir de en runda för att skydda böndernas åkrar hoppas på lite större jaktlycka denna gång!







Lite bilder på grisarna Morgan skjutit. (Bilden här över är på den gamla skottskadan.



Kommentarer
Postat av: Christian

tråkigt med såna skott skador bra att ni fick kull den.. hur e de me gris utåt torsås nu förtiden? ha de fint

2011-07-29 @ 23:04:07
URL: http://chriistian1.blogspot.com/
Postat av: Ola

De två senaste vintrarna och alldeles för högt jakttryck på åtlar har minskat stammen här.

Men ibland kan de vara rätt mycket grisar på ett ställe exempel vid vetefält osv. Ser dock ut som kullarna är rätt stora i år.

2011-07-30 @ 09:24:49
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Christian

okej. tycker de har minskat med vildsvin överallt faktiskt! iaf där jag jagar, de vill säga blåningsmåla utanför tving siggamåla utanför eringsboda o fur då samt husgöl i holmsjö. men jag vet inte de brukar ju vara lite halv dåligt vid denna tid på året då grisarna håller till i vete/havre fälten för att `` komma tillbaka`` när hösten börjar komma lite redigt. men de skjuts ju rätt duktigt runt om kring. men kul o höra att de börja ta sej igen då! =) ha de fint

2011-07-30 @ 21:40:22
URL: http://chriistian1.blogspot.com/
Postat av: Ola

Jag jagar oxå på marker i eringsboda ibland, på de markerna verkar de vara väldigt gott om gris i år. Men det är möjligt att de minskat något även där.

2011-07-31 @ 13:58:05
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0