Eftersök på vildsvin och Grävlingjakt med ställande hund. 2011-08-03.

Gick ett eftersök på vildsvin med Balder. Ett skott avlossat mot en årsgris, de kunde inte hitta något som tyde på träff och de hade någon timme innan jag var på plats spårat med en wachtel en längre sträcka. Men gjorde ändå ett försök att finna grisen. Jag kunde inte hitta något som tyde på träff på skottplatsen och släppte hunden på fritt sök. Gick runt 1,5km innan vi avbröt och gick tillbaka mot bilen. Mest troligt var det ett bomskott, kunde i alla fall inte se något som tyde på att grisen var skadad.

När jag väl var framme vid bilen sa en av killarna som var med, att de hade sett en grävling springa över en åker och jag frågade om jag kunde släppa hunden efter den. Släppte hunden och bara en kort bit där i från kom han i kontakt med den. Tyvärr inne i ett törnesnår/stenröse. Försökte krypa in men då drog grävlingen i väg och jag såg den springa över åkern. De är otroligt vad snabba dom kan vara! Men bara 200m där i från blev det stopp igen och jag gick efter. Denna gången hade han ställt den under ett par stenblock/grunt gryt. Såg grävlingen en halv meter under två större stenar i en springa på 10cm. Kom till sist åt att skjuta den och grävling nr2 för hund var fälld! :) Att få ut grävlingen var omöjligt, så nån bild på skjuten grävling blev det inte.

Nytt försök i natt igen på andra marker med en jaktkamrat, hoppas jaktlyckan är med oss!


Kommentarer
Postat av: Christian

lycka till o vi håller tummarna för att de ska bli nr 3! =)

2011-08-04 @ 23:31:32
URL: http://chriistian1.blogspot.com/
Postat av: kp

Jag lyfter på hatten :-)

Grattis !

2011-08-05 @ 09:16:31
URL: http://kpla.se
Postat av: Ola

Tackar. Natten till i dag var det tyvärr väldigt lugnt med grytgrisarna. Men senare på natten fick hunden spåra fram till ett skjutet vildsvin i en veteåker så lite viltkontakt fick han i alla fall!

2011-08-05 @ 17:08:46
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0