Smygjakt på vildsvin 2011-04-18.



Begav mig ut sent för att kolla av några åkrar där det varit en del skador tidigare. Såg en del vilt bland annat 2 stycken älgar och några rådjur. Smög runt längs åkrarna och det var fint månljus så man såg åtminstone 600-700m framför sig utan kikare. Klockan hann bli strax efter klockan 1 innan jag skymtade ett vildsvin på andra sidan åkern avstånd runt 250-300m. En ensam större gris som gick i riktigtning mot en av vikarna på åkern. Jag smög längs med åkern för att komma närmre o se vad det var för gris. Tog väl runt 5min och avståndet var nu runt 150m. Såg att de troligen var en fjolårs galt runt 80-85kg. Kunde dock inte skjuta då det var lite sly i vägen.. :( Bestämde mig för att smyga runt slyet för att få bättre läge, medan jag gjorde detta såg jag inte grisen på grund av slyet. När jag precis kommit fram till den lucka där jag hade tänkt skjuta i från hörde jag en grymtning och såg grisen 6-7m i från mig precis i luckan i slyet!! Snabbt som fan upp med bössan men det enda jag såg i siktet var en gris röv som galopperade i väg rakt över åkern och in i skogen.. Grisen hade gått rakt emot mig under den tiden jag smög mig fram men så kan det vara ibland, jakt är ju jakt. Satt kvar en halvtimme men inget ville gå ut på åkern under denna tid. Trots att man inte fick skjuta denna natt var det en väldigt spännande jakt.

 
Smygjakt på vidsvin är en jaktform jag verkligen tycker om. Har man möjlighet att kolla av stora ytor är det en väldigt effektiv jaktform dessutom. Fast de ställer ju betydligt mer krav på jägaren och det är ju en större utmaning än att vaka på en åtel och skjuta inmatade grisar. Det är en jaktform som jag verkligen kan rekommendera för dom som nu har möjlighet att göra detta på sina marker!

Lite tips om denna jaktform:
Som med all annan smygjakt är ju vinden otroligt viktigt, så gå mot vinden. Stanna upp o spana av med jämna mellanrum, en bra handkikare är bra att ha. Bästa tiden på dygnet variera säkert en hel från mark till mark och årstid, men bäst resultat har jag haft från runt kl1 på natten o framåt nu på vår/försommar på vallarna. Är det senare på säsongen i tex vetefält brukar de komma betydligt tidigare. Ett bra sikte med hög förstoring, bra ljusinsläpp och gärna med belyst riktmedel är att föredra då ljusförhållandena inte är de bästa och skotthållen i bland blir ganska långa. Är det flockar med grisar brukar jag inrikta mig på att skjuta någon av de mindre grisarna. På större ensamma grisar är det svårt att se vad det är om man inte ser buklinjen och i högre vegetation är det inte heller alltid lätt att upptäcka kulltingar så där gäller det att man är mer försiktig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0