Smygjakt på vildsvin. 2010-11-24.

Vi fick årets första snö här nere i går o månljus på de så det kan inte bli mycket bättre väder för att ut o smyga efter grisarna! Var nån som sa att man inte var riktigt klok.. Ja så kan de kanske vara? Hehe.

Så kl 03.00 körde jag upp till Khult för att se om jag inte kunde komma åt att skjuta en gris till julbordet.  Redan när jag körde förbi en av åkrarna såg jag att 3st var ute. Körde bort o parkerade bilen 4-500meter bort o smög mig mot dom. När jag var runt 150m i från, siktade jag på dom. Sugga, en större årsgris och en kullting runt 20-25 kg. Siktade in mig på årsgrisen men såg att de var lite sly i vägen så bestämde mig för att smyga närmre.
Var inne på 70-80m när suggan reste huvudet o grymtade till o alla drog in i skogen. Tänkte där rök nattens chans. :( Satte mig ner en stund för att se om de kom ut igen.. INGET roligt väder att sitta still mitt i snöstormen så beslutade mig för att kolla av andra sidan vägen där det är några större åkrar. Jag han inte gå mer än att 50m innan jag såg några grisar röra sig 500m bort, räknade till minst 5st grisar. Fel vind, men gjorde ett försök att komma närmre som misslyckades, även dom drog upp i skog innan jag kommit inom skotthåll.

Gjorde ett sista försök nere vid en åker mitt inne i skogen. Trodde ärligt talat inte de skulle vara några där då nästan hela åkern ser ut som en sjö nu. Men så fort jag närmade mig åkern såg jag en större ensam gris mitt framför mig! :) Stod väl 5min o tittade på den och denna gången var vinden perfekt! Inga andra grisar var med så då lät jag skottet gå o grisen slog i backen med en gång. Det är roligt när det lyckas!

Denna jaktformen är SÅ mycket mer spännande än att sitta o skjuta grisarna på åtlarna tycker jag och deffenitvit en större utmaning! Grisen var en sugga utan kulltingar eller dragna spenar. Runt 85kg skulle jag gissa på den såg riktigt fet ut.

Såg inte riktigt var kulan tagit men höll i bogen som vanligt och hjärtat var sprängt. Änsålänge är jag nöjd med mitt byte till Swift A-frame kulan från att ha skjutit många grisar med Oryx kulan tidigare. Oryxen var väl helt okej egentligen, men har ju haft några kulor som vinklat konstigt i grisarna.


Kommentarer
Postat av: Peter på Hede

Grattis till lyckad jakt

2010-11-24 @ 16:50:04
URL: http://hede-hedebonn.blogspot.com/
Postat av: Elin

Nä, för du är inte riktigt klok! Hoppas man får smaka på julskinkan =)

2010-11-24 @ 19:14:57
Postat av: Syrran

Vilda är så duktig åxå :)

2010-11-25 @ 00:07:34
Postat av: Daniel

Spännande jakt, Grattis!!

2010-11-25 @ 07:54:56
URL: http://danielsjakt.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Grattis!

Kul när ens ansträngningar lyckas. :)

2010-11-25 @ 10:08:50
URL: http://fredrikrinaldo.blogspot.com/
Postat av: Ola

Tackar.



2010-11-25 @ 16:19:53
URL: http://vildsvinsjakt.blobg.se
Postat av: Ola

Syrran: Vilda är ju en bra hund men denna gången gjorde hon inget mer än o inspektera grisen. Den slog ju i backen direkt. Då får komma nån dag nästa vecka o ta lite kött, har fullt i frysarna.



2010-11-25 @ 16:21:23
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Ola

Elin: nä man är väl inte de?.. klart du får smaka på den. har du plats i din frys kan jag komma med lite kött till dig med.



2010-11-25 @ 16:22:13
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Anders

Ja det är nog spännande att smyga så på grisarna :) Grattis till en lyckad jakt...

2010-11-25 @ 18:43:35
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Elin

Jag gör plats i frysen =)

2010-11-25 @ 19:23:40
Postat av: Syrran

Ja skulle tagit sist, men då hittades ingen stek i frysarna. de vill jag gärna ha! Patrik tyckte de va blixtergott med vildsvins stek :)

2010-11-25 @ 23:29:36
Postat av: Ola

Okej, jag vet att de ska vara flera stekar i frysarna. Men jag sparar ett par stekar till dig från denna grisen nu då.

2010-11-26 @ 11:39:24
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0