Julskinka på vildvin.

Provade för första gången att göra julskinka av vildsvin. Tidigare har jag bara köpt färdigkokt i affären o bara griljerat den, så detta var nytt för mig. Skar ut benet i skinkan och skar den rund o fin. Hade inget sånt där färdigt nät så jag band i hop den med snöre o de gick rätt hyfsat.



Sen la jag den i saltlag med salpeter i 14dagar. Efter det sköljde jag av den och lät den ligga i bara vatten i en dag. Sen kokade jag den tillsammans med 15-20st kryddpepparkorn, 6-7st kryddnejlikor, 5st lagerblad, en lök och en apelsin. Koktid ungefär 1tim per kilo eller en mitten temp på 75grader. Tveksamt att man behöver så hög temeratur i vildsvinsskinka dock? Men nu utgick jag efter ett recept på tamsvin. Lök och apelsin kanske man inte behöver men jag läste några gamla recept och i ett var det apelsin och i ett lök, så jag körde på båda men de kan man nog utesluta helt om man vill.



När skinkan kokat färdigt och jag tagit bort snöret delade den sig lite där jag skurit bort benet. Så jag valde att dela den på mitten innan jag griljerade den. Tog vanlig senap och blandade i hop med ett helt ägg, bredde ut det över skinkan och sen på med skorpmjöl över det. Griljerade i ugnen tills dom fick fin färg.



Slutresultatet blev helt okej. Men till nästa gång ska jag använda riktigt nät och mitt temperaturen ska jag prova att inte ha lika hög.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Åh ska bli kul att smaka! Se om den blev bättre än min ugnsbakade julskinka jag gjorde härrom dagen :)

2010-12-22 @ 10:49:22
Postat av: Peter på Hede

Ser gott ut God jul

2010-12-22 @ 12:49:24
URL: http://hede-hedebonn.blogspot.com/
Postat av: Anders

Blir nog riktigt gott :) det kostar ju 200-250 kr kilot för vildsvins julskinka i affären.

2010-12-22 @ 13:14:25
URL: http://www.andersjakt.se
Postat av: Ola

Ja den smakade bra. 250kr/kg! Fyfan! denna vägde över 4kilo så den hade ju kostat runt en tusing då! :S Man är nog lite bortskämd som äter vilt var o varannan dag.. De blir ju vardagsmat för en annan. :)



GOD JUL!

2010-12-22 @ 15:53:03
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ser ju kanongott ut! Blir nog väldigt köttigt och gott. Roligt att prova något nytt!

Vi i Trolleboda

2010-12-22 @ 22:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0