Vildsvinseftersök. 090904.

Runt 21.30 blev jag uppringd. Två vildsvin var påskjutna vid ett större majsfält i en flock på runt 15st.

Jag var snabbt på plats och denna ena grisen hittades utan hjälp av hunden. På skottplatsen där den andra grisen blev påskjuten var det relativt gott om blod samt liten benbit. Såg ut som lungblod, rester av lunga och bit av revben.

Jag satte hunden på spåret och hon spårade på bra fram till majsen. Då hörde jag det rassla till 15-20meter framför mig. Jag visste inte om det var den påskjutna eller om det var en av de andra så jag släppte hunden på fritt sök. Skaderisken för hunden är stor inne i ett majsfält om den har en spårlina som kan trassla in sig i den täta majsen. Skallen som jag förväntade mig uteblev.. Men jag hörde nåt "smaskande" höjde volymen på hörselskydden. O hörde hunden slicka på grisen bara 5meter framför mig! :) Grisen var en mindre gris på ca 20kg levande vikt och den andra grisen som vi först hittade var en gylta på 62kg levande vikt. Båda skjutna med bra skott, den senare var det ett lungskott på som jag trodde av de jag kunde se på skottplatsen. Den hade gått runt 40-50meter.

Jag får gratulera skytten Peter till sin första gris dubble!



Till vänster jag och i mitten Peter. Till höger Peter (skytten)
Samt en av mina hundar, Vilda som är en korsning mellan Tysk jaktterrier och Hamiltonstövare.



Kommentarer
Postat av: sari

det var kul igår o följa med.. även fast det inte blev så mycket fart o fläkt som jag trodde :D

puss puss

2009-09-05 @ 06:44:42
Postat av: Ola

Ja denna gången var det lätt. Men det vet man ju inte innan. Du får följa med nu i höst när vi jagar med hundarna ist så ska du se att de händer lite!

2009-09-05 @ 15:06:22
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0