Rökt vildsvin med potatisgratäng.

Jag brukar då och då lämna i väg några baklår/skinkor av rådjur och vildsvin för rökning. Väldigt gott och passar bra som smörgåspålägg, på julbordet och som kallskuret till potatisgratäng lr likande. Ska man lämna i väg vildsvin för rökning, lämpar sig unga djur bäst. Köttet är ju mörare oxå.

I går bjöd jag på middag så det fick bli kallskuret vildsvin, potatisgratäng och sallad.

Gott blev det och av dömma av hur mycket som blev kvar så tyckte gästerna likadant!

Salladen hade jag bla roccola och hackade valnötter i, blir lite mer "matigt" och "rustik" smak som passar bra till viltkött.
Potatisgratängen hade jag 1liter vispgrädde i så det blev ju ingen viktväktar meny direkt!. Annars väldigt nyttig mat. Till detta dracks det ett gott rödvin. Mumma!



   


Kommentarer
Postat av: Syrran

Tack igen för igårkväll! Vi tyckte maten va riktigt smarrig! :)

2009-09-13 @ 14:56:46
Postat av: Ola

Tack själva för en supertrevlig kväll.



Hälsa Patrik.

2009-09-13 @ 16:29:57
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Crille

Oj, vilken middag! :O

Vi har funderat på potatisgratäng ett tag nu och får se om det blir till helgen. Det är ju helgmat med lämpligt vin till. Har tyvärr inget rökt till, varken vildsvin eller annat. Lite rådjur finns dock och det är ju inte fel eller älgköttet jag köpte på suuuperrea på Ica i veckan. Älgentrecote för långt under 100kr/kg! Det borde ju passa bra grillat till potatisgratäng det också. ;)

2009-10-14 @ 23:15:04
URL: http://www.bassetolle.se
Postat av: Mari

Hej,

Har fått en stor bit vildsvin som är rökt och tänkte göra en starter på densamma.
Vad tror Ni om att strimla upp köttet, använda en kavringsskiva i botten med färskriven pepparotsgrädde och toppa med köttet. Naturligtvis ska där vara någon form av sallad i botten.
Jag vet inte vad som egentligen passar ihop med vildsvin.
Tacksam för svar!

Svar: Pepparrotsvisp passar utmärkt till de. Jag hade skärt en tunnare skiva i stället för att strimla de, men de är ju en smaksak. Kanske en liten persiljekvist oxå? De blir nog riktigt gott oavsett!
Ola Melkersson

2012-12-06 @ 16:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0