Öjakt. 090901

I dag var det premiär på hare så tanken var att släppa hundarna ute på en mindre ö där det brukar finnas gott om harar. Direkt när jag kom dit så såg jag att gräset var 1meter högt och det brukar vara som en gräsmatta där ute i vanliga fall. Hundarna fick inte upp nånting på en halvtimme vilket jag oxå tyckte var konstigt men förklaringen kom rätt fort då min lille terrier försvann in i en buske och ner i ett gryt!! :( Några minuter senare stack räven ut och båda hundarna började driva den. Kompisen som var med sköt, men tyvär bommade han..

Efter att ha drivit räven ett halvt varv runt ön såg jag räven samtidigt som den såg mig och den kastade sig in mot ene buskarna. Sköt, men tyvär bommade även jag.. :( Sen försvann den spårlöst, troligen gick den ner i något annat gryt..

Så denna räven har levt gott där ute sedan i vintras förmodar jag.. :( För inte en hare fick vi se.. Normalt brukar jag se ett 10tal och skjuta 2-3st harar på ett par timmar men i år lär det inte bli någon alls där ute..

Klockan var rätt sent runt 10tiden men det var rätt mycket fågel i luften så vi inriktade oss på fågeljakt ist och 3st trutar och en kråka blev det. Nu blev jakten inte som det var tänkt men fint väder hade vi och både hundar och bössor fick vi "rasta" åtminstone. Så trevligt hade vi trots att det inte blev någon hare skjuten.

Lite bilder från dagens jakt. (den lilla fågeln på sista bilderna ska föreställa en havsörn)





Kommentarer
Postat av: Jörgen

Kunde ge mig faan på att jag skulle varit med iaf,så hade räven legat där ;-)

2009-09-01 @ 18:16:00
URL: http://www.123minsida.se/JBJaktsida
Postat av: Ola

Ja för ligger du hemma på soffan blir det ju ingen räv skjuten! ;)



Räv j***ln hade ju rensat hela ön.. Var ju fullt med hare där i höstas. Riktigt tråkig, harjakten där hade jag sett framemot..

2009-09-01 @ 20:42:54
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Anna

Så synd... Hare har jag aldrig käkat, men däremot så hade vi kaniner när jag var liten... Populationen spårade snabbt ur, ( som det lätt kan bli om man inte särar på ungarna i tid!! ) så det blev ofta kanin till lunch! :) Smakar det samma lika tro??

2009-09-02 @ 23:19:54
URL: http://annawahlgren.blogg.se/
Postat av: ola

Anna: Personligen tycker jag inte om hare, det smakar väldigt mycket "vilt" och tar lång tid att göra. Kanin däremot är ett av de bästa vilt köttet enligt mig! Smakar som kyckling ungefär fast är något sötare i smaken.

2009-09-03 @ 04:31:57
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Crille68

Hej igen!

Ja, har man nu kommit igång med kommentarerna i din blogg får man väl fortsätta. ;)

Vilken jaktdag! Fina bilder och fin miljö men för j-a trist med den där räven. Ja, både att den ätit upp alla harar och att ni missade den.

Vad det gäller hare som rätt kan jag rekommendera harsoppa! MUMS och men rätt mkt viltsmak och jag har för mig att jag hade i sherry. (Det var länge sedan jag lagade den då jag varken jagat hare än eller kört på någon på länge... ;) )/Crille

2009-09-26 @ 21:58:12
URL: http://www.bassetolle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0