Rådjursjakt. 091008

I dag var det test av nya pejlen. En gps-pejl, Garmin Astro. Just i dag behövde jag väl inte ha använt denna pejlen för hunden (korsning Tysk jaktterrier/Släthårig foxterrier), driver inte mer än max 10-15min, oftast bara några minuter. Men jag ville lära mig använda pejlen. Och tanken är väl mest att använda den på min andra hund och på förhoppningsvis på de hundar jag kommer att skaffa mig..


Men i dag var d et alltså rådjursjakt i Jämjö, även hare och räv var lovligt att skjuta. Det har på denna mark varit lite dåligare med rådjur än det brukar, så alla hondjur kom vi överens om att vi skulle spara. Det var bara jag själv med lille Molly och endast en passkytt. Gick först över ett område där det brukar vara gott om hare men där verkade det vara tomt i dag, hann gå mer än halva marken innan det blev upptag och jag såg även rådjuret. Meddelade på radion att Molly drev ett rådjur troligen en bock.. Jag hann se djuret ytterligare en gång efter ett par minuter men kom inte åt att skjuta då heller.. :(

Efter ett tag släppte hon och kom tillbaka, vi fortsatte gå mot det hållet hon släppte bocken och det var snart nytt upptag igen! Efter nån minut hörde jag en smäll och jag får ett meddelande om att det var en större bock som blivit påskjuten men att den gick vidare..

Men rätt snabbt efter grovnar hundens skall betydligt och skytten går fram de 50meter bocken har tagit sig och ser en "galen" terrier i halsen på bocken o ruskar det sista livet ur den. Vi ser senare att det sitter några hagel i lungorna på den, så den hade inte gått vidare! Bocken var en fin 6-taggare med kraftiga rosenkransar, ingen medalj bock men en fin bock! Bocken var på retur, inte en tand hade den kvar, den hade inte heller bytt till vinterpäls på stora delar av kroppen. Den hade även en defekt i leden över ena klöven som var 1 1/2 gånger så stor som den andra.

Får passa på att gratulera Jörgen till den fina bocken!


Skytten, Jörgen.


Jag och Molly.


Kommentarer
Postat av: Jörgen

Ja,det gick bra idag :-) trevligt att det blev nått skjutet för Molly oxå då hon arbetade väldigt bra med denna bock innan skottet..

2009-10-08 @ 16:21:35
Postat av: Ola

Det håller jag med om, hon jobbade på bra i dag. Det är väl inte helt omöljligt att det kan bli jakthund av henne med? ;)

2009-10-08 @ 17:49:43
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/
Postat av: Jörgen

kollade upp den förstorade klöven,det var en stor broskklump bara,ingen vätska eller nått sånt..

2009-10-08 @ 20:18:04
Postat av: Jörgen

så är även min sida uppdaterad.. jag är inte lika bra som du på o sköta min sida,,tyvärr :-(

2009-10-08 @ 21:45:33
URL: http://www.123minsida.se/JBJaktsida
Postat av: Ola

Ja det där var nog en gammal skada.



Jo lite bättre för di bli på att uppdatera den tycker jag! Men det lär det väl bli nu i höst med älgjakten o all annan hundjakt!

2009-10-08 @ 23:09:56
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0