Hundjakt. 091106.

I dag har jag varit uppe i K-hult för lite hundjakt. Det var 7-8 personer på samlingen på morgonen och fyra stycken drivande hundar och två stycken ställande.

I dagens första såt släpptes de ställande hundarna från två olika håll, tyvärr verkade såten tom på både grisar o älgar. Ett flertal rådjur observerades dock.

Den andra såten för dagen var stor, så där gick det tre stycken hundförare med totalt fyra stycken hundar, bla jag själv med min korsning. Det var skall från det att hundarna släpptes tills dess vi avbröt jakten i denna såt.
A lla hundarna hade drev. Min hund hade bla ett fint drev på rå som gick nära ett par av passskyttar men det lyckades tyvärr ta sig förbi dem. Det blev även ett rådjur skjutet av Jörgen för Niklas Springer spaniel. Riktigt kul!

I såt nr3 släppte jag min hund o resten stod på pass, rätt omgående blev det upptag som efter att ha snurrat runt ett tag bestämde sig för att springa framför Niklas bössa. Vilket resulterade i dagens andra fällda vilt.

En riktigt trevlig jaktdag, en av de bättre i år! :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0