Gåsmiddag, skyddsjakt på vildsvin och grillning med jaktlaget. 090815

Jag, sambon och ungarna var bjudna hem till mina föräldrar på "gåsamiddag". Far min hade lagat till en av de gäss jag tidigare skjutit i år. Något man ska tänka på när man gör hel gås är att fågeln ska vara en ungfågel annas blir det i stortsett oätligt. De äldre fåglarna duger bara bröstfilerna på anser jag, dessa kan man med fördel lämna in för rökning. Mumma att ha som pålägg eller som kallskuret till potatisgratäng. Åter till den hela fågeln, vill man inte att den ska bli för torr kan man fylla fågeln med frukt, jag brukar använda mig av äpplen eller citrusfrukter men det funkar med det mesta. Att använda sig av en större lergryta är oxå att rekommendera då köttet blir saftigare då.

Så här ska det se ut. Mums!


Jag fick även en tavla som min goa mormor gjort, helt otippat så var det med vildsvinsmotiv.. ;)
Kan det bero på de vildsvinsstekar hon fått av mig tro? Fin var den iaf tycker jag.


Lite senare på kvällen möte jag upp med jaktlaget vid Peters husvagn för lite skyddsjakt på vildsvin i de stora vetefälten. Vi hade en mindre grupp med grisar ute i ett av fälten, en större sugga med 4st årsgrisar. Utöver det såg vi några rådjur,harar och nån grävling. Inget blev skjutet denna kväll. Återsamling vid husvagnen och grillarna var då redan i full gång! 
Peter och Chrille hade med sig mat för en vecka såg det ut som! Mätt blev man och efter ett par öl och massa jaktsnack somnade man gott i husvagnen.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Så fin tavla lilla mormor ha gjort! :)

2009-08-18 @ 11:57:26
Postat av: Crille68

Hej!

Hittade din blogg när jag "googlade" på vildsvinsjakt. Har läst lite i den och blivit lite "avis" på dina fina jakter. ;)

Jag måste även ge din mormor en eloge för den fina tavlan. /Crille

2009-09-26 @ 17:11:50
URL: http://www.bassetolle.se
Postat av: Ola

Ja hon är duktig min "lilla" mormor. Hon är runt 90år nu, men håller fortfarnade igång med lite handarbete. Tycker det är kul att ha saker som folk har lagt ner tid att göra.

2009-09-26 @ 19:00:37
URL: http://vildsvinsjakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0