Åteljakt. 090512

Jag tog en sväng upp till en av åtlarna strax innan kl 21. Jag smyger alltid fram till åtlarna då jag har skjutit gris förr på det sättet. När jag var runt 35m i från själva åtlen såg jag vad jag tyckte var en svart/vit årsgris på runt 60kg. Siktade på den någon minut, bedömde den som en gylta. Men kroppen var skymd och jag ville se om det var andra grisar med oxå. Smög fram lite till och såg 5st kulltingar och en lite större svart sugga på runt 80kg. Siktade på "gyltan" och såg att 3-4st spenar var dragna på den. Båda var alltså suggor! Såg sen att där var ytterligare 4st kulltingar totalt 9st kulltingar varav 4st var vit/svart brokiga. Smög fram ytterligare några meter o stod där o tittade på dom i minst 10min. Tills en av suggorna tittade upp på mig! jJag var då under 20m i från dem! Hon stod där o tittade på mig nån minut sen beslutade hon sig för o lunka där i från, hon fick inte vind av mig men hon tyckte väl att allt inte stod rätt till. Kulltingarna var kvar ytterligar 2-3min. Gick o satte mig i kojan o satt till ca 23.30, tyvär såg jag inga som jag ansåg skjutbara djur denna kväll. Ytterligare en ur jaklaget var ute på en annan av markens åtlar, han hade 2-3grisar framme en kort stund och en älgko som skrämmde i väg grisarna. Inget skjutet men kul o se lite djur iaf, vi såg totalt 13-14vildsvin, 1älg, 4rådjur o 2st harar.

Foton på denna åtlen och en fin "strössel" målad gammal byggbod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0